A Stadia lenne a játékipar jövője??

stadia-final-google.jpg

Ahogyan arra már egy korábbi cikkben is utaltam, a játékiparban is megvannak az éppen aktuális trendek, amik valamiért mindig azonnal a figyelem középpontjába kerülnek, amiktől kvázi „csodát” várunk, amikről azt hisszük, hogy majd megváltoztatnak mindent egyik napról a másikra.

Pár éve ez a trend a VR, a virtuális valóság volt még. Boldog-boldogtalan VR sisakokat, VR játékokat tervezett, úgy tűnt, ez lesz a játékvilág következő nagy ugrása, „evolúciója”. Idővel persze a technológia kiforratlansága, kezdetlegessége miatt alább hagyott a lendület, bár a mai napig vannak próbálkozások VR fronton, úgy érzem, ennek a technológiának még idő kell, hogy „beérjen”.

Jogosan merülhet fel a kérdés benned kedves olvasó, hogy mire fel volt ez a nagy körítés, mire is akarok kijukadni? A VR után úgy tűnik itt a következő trend, a video-játék streaming.

Nem, most nem kifejezetten a twitch-en, youtube-on történő közvetítésre gondolok, sokkal inkább arra, amikor nem az otthoni PC-n, konzolon futtatjuk a játékainkat, hanem egy távoli szerveren futnak ezek a programok, és onnan is érjük el őket.

gettyimages.jpg

Természetesen eddig is voltak már hasonló próbálkozások, viszont most egy igazi nagyágyú is beszállt a versenybe, a Google. Az idei Game Developers Conference-en ugyanis leleplezték saját streaming szolgáltatásukat, ami a Stadia névre hallgat. Nézzük mit is ígérnek nekünk..

Az előadáson egy nemrég megjelent játékkal, az  Assassin's Creed Odyssey-vel demonstrálták a platform erősségeit , először egy grafikus kártya nélküli laptopon, egy Pixel mobilon, egy asztali PC-n, végül pedig egy tévén játszottak a játékkal, amihez csupán egy Chromecast Ultra sticket csatlakoztattak. De mi is ebben a nagy szám, kérdezhetnénk..

Milyen vasad van? Nem számít..

A Stadia egyik legnagyobb előnye, húzó ereje talán az, hogy bármilyen eszközön használható lesz, amin elfut egy Chrome böngésző.  Ha van egy gyengébb laptopod, notebookod otthon, vagy egy iOS-es, androidos okostelefonod, tableted, már bőven megvan minden szükséges hardvered a zavartalan játékhoz. (Sőt, igazából egy chromecast is elég, ha tv-n szeretnél játszani.)

A játékok kezdetben 4K-s felbontásban és 60 fps-sel fognak futni, de a cél a 8K-s felbontás és a 120 FPS feletti képfrissítési sebesség elérése.

Természetesen a hazai internet „sebességét” ismerve azonnal felmerült bennem a kérdés, hogy oké a csilli-villi felbontás, és a 60 FPS, de mégis mekkora az ajánlott sávszélesség, ahol nem megy át hangyák háborújába vagy szimplán diavetítésbe a kép?

A fejlesztők tavalyi kísérleti projektje, a Project Stream 25 Mb/s-os sávszélesség mellett 1080p felbontás-ban és 60 FPS mellett tudta futtatni a játékokat. Azóta pedig folyamatosan fejlesztik a rendszert, állításuk szerint a Stadia 30 Mb-es net mellett már képes lesz a 4K-ra. (Azért valljuk be, ez elég "minőségbeli ugrás" lenne, ha tényleg igaz..)

Ez természetesen mind szép és jó, de vidéken, ahol nem a hiperNet, hanem sokszor csak a hiperNYET „hasít”, erősen kétséges, hogy a szolgáltatók tudják-e majd folyamatosan biztosítani ezt a sávszélességet. (Tudom, ez már elvárt lenne 2019-ben, de tapasztalatból mondom, hogy sok helyen még mindig nem magától értetődő a fent leírt, ajánlott sebesség..)

google-stadia-hardware-stack.jpg

Magáról a Stadia hardveréről még nem ejtettem szót, pedig ez is „megér egy misét”.  A 4K streameléshez természetesen nem árt a szufla, a Google nem is volt rest, az AMD segítségével egy olyan grafikus vezérlőt hoztak össze, ami 10,7 teraflopos sebességével a PS4 Pro és az Xbox One X grafikai teljesítményét összeadva együttesen (!!!) is meghaladja.

A Stadia szerverei „persze” nemcsak a grafikus vezérlő teljesítményében kiemelkedőek. Egy egyedi, többszálas feldolgozást támogató x86-os, 2,7 Ghz-es órajelű processzorral vannak ellátva, és a 16 GB RAM-nak köszönhetően memóriában sem szenvednek hiányt.

Jelenleg persze kérdéses, hogy egyetlen egy munkaállomás fog-e több felhasználót kiszolgálni egyidejűleg, vagy mindenki egy-egy szerverhez fog-e külön-külön kapcsolódni.  

Azt viszont már megtudtuk, hogy lehetséges lesz majd több Stadia „munkagépet” is összekapcsolni egyidejűleg, ha a fejlesztők éppen úgy éreznék, hogy kevés a „kakaó” az aktuális játékhoz. Sőt, a jövőben tetszés szerint tovább is tudják majd fejleszteni a gépparkot, így folyamatosan lépést tartva a „korral”.

Nem a video-játékok tesznek erőszakossá, hanem a lag..

Mondhatnánk persze ezek után, hogy mindez szép és jó, de mi van a lagal??

Az eddigi játék-streaming megoldásoknak a legnagyobb rákfenéje mindig is a méltán hírhedt késleltetés volt: a kontrollernek, amivel irányítjuk a játékot, kell kommunikálnia a játékot futtató szerverrel, és mivel ez a kapcsolat nem közvetlenül, hanem több csomóponton, állomáson  keresztül történik, emiatt elkerülhetetlen a csúszás.

Mondanom sem kell, hogy ez a lag még egy lassabb, nyugodtabb single-player játéknál is zavaró, egy pörgős multi-player game-nél, ahol az ezred másodpercek döntenek, mint a Forma 1-ben, pedig egyenesen horror tud lenni.

A Stadia esetén állítólag észrevehetetlen lesz ez az elcsúszás, mivel a Google speciális kontrollere közvetlenül a játékot futtató távoli géppel fog kommunikálni.

Mondjuk erre én csak azt tudom mondani, hogy hiszem ha látom, hiszen már a bemutatón is kóstolót kaphattunk abból a bizonyos lagból. (A figyelmeseknek biztosan feltűnt..)

Mindenesetre bízom benne, hogy nem ezen a banánhéjon fog elhasalni végül ez az ígéretesnek tűnő projekt. Kár lenne érte.

gear_stadia_googlegdc.jpg

Pár szó más esett arról a különleges kontrollerről, lássuk, mitől is másabb, mint a hasonszőrű társai.

A Stadia Controller a „megszokott” gombok, karok mellett két extra gombbal is el lett látva.

Az egyik gomb a Capture Button, amit lenyomva a legemlékezetesebb pillanatainkat kaphatjuk „lencsevégre” a játékban, amit akár azonnal meg is oszthatunk Youtube-on.  A State Share funkciónak hála pedig nemcsak a játékról készült videót oszthatjuk meg, de magát az egész játék-momentumot is, így barátaink egy gombnyomással ugyanonnan folytathatják a játékot, ahol mi abbahagytuk.

De persze ez visszafelé is működik. Ha éppen mondjuk a Youtube-on nézünk videót egy Stadias játékról, akkor lesz egy közvetlen link a videó alatt, amire rákattintva mi magunk is belevethetjük magunkat a játékba.

A manapság divatos multiplayer, közösségi élmény mellett azokat sem hanyagolják el a fejlesztők, akik szeretnek otthon, a kanapé előtt, egyetlen eszközön játszani a barátaikkal. A Stadia a „klasszikus” , osztott képernyős „local game”-t is ugyanúgy támogatja, amihez az online pajtásaink is könnyedén becsatlakozhatnak majd menet közben.

 Visszatérve a gombokra, a másik extra gomb a Controlleren a Google Assistant Button. A gomb a Google Asszisztenssel karöltve lehetővé teszi, hogy egyetlen gombnyomással kérjünk segítséget– akár a Youtube-on, akár fórumon, akár a Google-ben –, ha éppen elakadnánk a játékban.

Természetesen a csilli-villi körítés önmagában semmit sem ér, ha nincsenek olyan exklúzív címek a platformra, amikért megéri előfizetni hónapról hónapra. PlayStation-t sem a hardver miatt veszünk elsősorban, sokkal inkább az olyan címek miatt, mint a God of War, vagy éppen a The Last of Us, amik kizárólag ezen a platformon elérhetőek.

 Sok múlik tehát azon, hogy milyen játékkiadókat, stúdiókat sikerül majd megnyerniük, hogy a Stadia-n elérhetővé tegyék a játékukat. Természetesen már most vannak olyanok, akik elkötelezték magukat a platform mellett, az egyik ilyen az id Software, akinek a következő játéka, a Doom Eternal biztosan érkezni fog a Stadia kínálatába.

A Google részéről is látszik, hogy minél inkább „fejlesztőbaráttá” szeretnék tenni a szolgáltatásukat, ennek érdekében pedig a Unity-től kezdve az Unreal Engine-en, a Vulkan API-n át, egészen a Havok-ig jópár fizikai „játék-motort” támogatni fog a rendszerük.
google-stadia.JPG

A Netflix-hez hasonlóan itt is minden bizonnyal előtérbe fognak kerülni a saját fejlesztésű programok, hiszen egy fejlesztő stúdiót is létrehoztak Stadia Games and Entertainment névvel, aminek az élére az a Jade Raymond került, aki producerként az Assasin’s Creed szériával írta bele magát a video-játékok történelmébe. Úgy érzem, szükség is lesz az ő jó pár éves tapasztalatára, hiszen a „konzol” sikere a játékkínálat mellett azon is múlik, hogy a saját címeik mennyire nyerik el majd a játékosok tetszését. De persze mindez most még a jövő zenéje..

Természetesen nem akarok találgatni, és előre jóslásokba bocsátkozni, de úgy gondolom, hogy nagy esély van rá, hogy a Google a Stadia-val az alapjaiban változtassa meg a játékipart. Persze rengeteg az általunk most még nem ismert tényező, nem tudjuk még jelenleg, hogy pontosan milyen játékfelhozatallal indul a platform, ahogyan azt sem, hogy milyen formában és mennyit kellünk majd a szolgáltatásért fizetni.

what-is-google-stadia-price.jpg

Az igazi Achilles sarok viszont itt nem elsősorban a szolgáltatás ára, sokkal inkább az induló játék kínálat és a saját címek lesznek, amik kizárólag ezen a platformon lesznek elérhetőek. Emellett ott van még az örökösen visszajáró, gonosz szellem, a lag problémája, amit remélhetőleg valamiképpen meg tudnak majd oldani az indulásig. 

Bárhogyan is alakul a Stadia sorsa, úgy érzem, mi játékosok csak nyerhetünk vele. Ha ugyanúgy a „legjobb” beállítások mellett játszhatjuk majd a legújabb játékokat, mint eddig a „megszokott” hardvereken, akkor úgy gondolom, simán megéri majd előfizetni rá, főleg azoknak, akik nem szeretnének évente fejleszteni a hardverükön, vagy éppen nincs elég erős „vasuk” a legfrissebb címekhez.

Ki tudja persze hogy mit hoz a jövő.. Lehet hogy egy szép nap már nem kell azon agyalnom, hogy az adott játékhoz elég erős-e a gépem, hanem csak szimplán nyitok egy Chrome böngészőt, és élvezem a játékokat 4K felbontásban, mint egy „igazi” PC-s. Túl szép hogy ez igaz legyen, ugye?? Sebaj, álmodozni azért csak szabad..