Új kihívó a Battle Royal trónon??
Minden évben megvan az az aktuális video-játékos "sláger", amit mindenki megpróbál követni, és amiről igyekeznek minél több „bőrt lenyúzni”. Az elmúlt egy-két évben ez a trend egyértelműen a Battle Royal, mint műfaj térhódítása volt, ami talán még a mai napig tart.
Természetesen a különféle kiadók is meglátták ebben a „könnyű” pénzszerzési lehetőséget, így most már boldog boldogtalan B.R. játékokat készít. Kérdés persze, hogy a Fortnite és a PlayerUnknown's Battlegrounds uralta érában mennyire tud érvényesülni egy új, frissen megjelent cím??
Cikkünk alanya, az Apex Legends pont erre a lehetetlen feladatra vállalkozik, és ha csak azt nézzük, hogy a megjelenés napján hányan is ültek le ez elé a free-to-play, csapat és karakterközpontú program elé, akkor azt kell látnunk, hogy az EA és a Respawn valamit igen eltalált. Kérdés hogy ez csak a kezdeti, felfokozott érdeklődésnek köszönhetően, vagy van valami az Apex Legends-ben, ami kiemeli a hasonszőrű Battle Royal címek tengeréből???
Hősök arénája
Kezdjük az alapokkal.. Elsőre nem sok újdonságot találhatunk a játékban, hiszen, mint annyi más battle royal címnél, itt is egy „repülőből” ugrunk ki többedmagunkkal, majd egy folyamatosan szűkülő játéktérben próbálunk túlélni úgy, hogy a pályán elszórt fegyvereket, felszerelési tárgyakat, kiegészítőket kapkodjuk fel megállás nélkül.
Ami elsőre feltűnhet mindenkinek, az a különféle hősök bevezetése a játékba. Jelenleg nyolc választható hős szerepel a programban, mind-mind eltérő aktív és passzív képességekkel.
A hősök felhozatal változatos, biztosan mindenki megtalálja majd azt a karaktert, aki a játékstílusához a legközelebb áll. Van tank karakter Gibraltar személyében, aki pajzsával védi a csapattársait, gyógyító supportunk, Lifeline, aki egy pajzsot rak maga elé, amikor a lelőtt bajtársait „feléleszti”, de ha kell, egy gyógyító drónt is lehívhat maga mellé. Vagy említhetném Bloodhound –ot, aki elsőrangú felderítőként képes kiszúrni az ellenfelek lábnyomait, vagy éppen meghatározni egy rövid időre a pozíciójukat.
Úgy érzem, hősök terén (is) remek munkát végeztek a fejlesztők, mivel nem éreztem azt, hogy valamelyik is túlzottan erős lenne a többihez képest. Viszont ahogy egyre jobban belemélyedünk a játékba, úgy lesz egyre világosabb, hogy itt nem elsősorban az egyéni skilleken, sokkal inkább a jókor használt képességeken, és a csapatmunkán lesz a hangsúly.
Egységben az erő..
Csapatmunka? Igen jól olvastad.. Az Apex Legends egy kőkemény csapatjáték, amiben ha túl akarunk élni, muszáj lesz a csapattársainkra hagyatkozni. A játékban ugyanis jelenleg nincsen solo, vagy éppen duo mód, csak kés kizárólag háromfős osztagokban játszhatunk. Ez a fajta csapatban gondolkodás már a játék elején visszaköszön, hiszen hárman ugrunk ki egyszerre a gépből egy osztagvezető parancsait követve, és földet érve is érdemes csapatban mozogni, fedezni egymást.
Hívhatjuk két haverunkat is játszani persze, viszont ha éppen nem érnének rá, az sem gond, hiszen a játék ilyenkor összedob két random emberrel. Elsőre kicsit tartottam tőle, hogy random, ismeretlen emberekkel mennyi sikerélményem lesz a játékban, viszont a készítők gondoltak erre is, és egy remek „ping” rendszert építettek bele a programba.
Egy gombnyomással jelezhetünk csapattárainknak, ha éppen valamilyen értékes loot-ot találtunk, vagy ha éppen szükségünk lenne valamire. Megjelölhetjük az ellenség helyzetét, vagy éppen a következő útba ejtendő épület irányát. A pingeléshez ráadásul narráció is tartozik, így nem csak megjelölhetünk például egy felvehető páncélt, hanem a karakterünk egyből szóban be is mondja a többieknek, hogy mit talált és az hányas szintű.
A csapatjátékra egy másik újdonság is próbál minket rávezetni, ez pedig nem más, mint az újjáélesztés lehetősége. A lelőtt csapattársainkat itt is fel tudjuk szedni a földről, mint a legtöbb hasonló játékban, viszont ha idő előtt a túlvilágra távoznának, akkor sincsen semmi veszve. Az elhalálozás után ugyanis még rövid ideig megszerezhetjük bajtársunk bannerét, amit ha sikerül eljuttatni a legközelebbi újjáélesztő pontig, a kolléga rövid várakozás után ismét csatlakozhat a szakaszához. Így tehát, amíg valamelyik csapattársunk él, addig megvan a lehetőségünk visszatérni a meccsbe és az élők sorába.
Titánok nélkül
A játékot a Titanfall készítői készítik, és lényegében annak az univerzumában is játszódik, így jó pár eleme ismerős lehet az említett programból. A Titanfall öröksége egyrészt visszaköszön a fegyverekben, mivel azok szinte egy és ugyanazok itt is. A másik hasonlóság a mozgásban keresendő. Bár itt nem kapunk hátirakétát, dupla ugrást vagy éppen falon futást, a játékbeli mozgás sokkal gyorsabb, a karaktereink sokkal mobilisabbak, mint a hasonló B.R. címeknél.
Futás közben kedvünk szerint becsúszhatunk a különféle tereptárgyak mögé, felmászhatunk a különféle épületek tetejére, a kifeszíthető kötélnek hála pedig nagyobb távolságokat is megtehetünk rövid idő alatt. Ez a fajta mobilitás sokkal pörgősebb játékmenetet eredményez, ezáltal sokkal kevesebb lesz az üresjárat a játékban, másrészt a taktikai lehetőségeink is sokkal szélesebbek ezáltal.
A pörgősebb játékmenet természetesen elképzelhetetlen a jól eltalált inventory menedzsment nélkül, hiszen senkinek sincs kedve percekig a hátizsákjában lévő felszerelések és kiegészítők tengerében turkálni. Az Apex Legends ebben is köröket ver a vetélytársaira, mivel minden egyes kiegészítő, ami kompatibilis az adott fegyverünkkel, automatikusan rákerül a „célszerszámra”.
Ugyanez igaz a pályán elszórt loot-ra is. A játék jelzi nekünk, hogy az adott lőszer, kiegészítő kompatibilis-e az általunk használt „gyilkos szerszámmal”. Apró játékmenetbeli újdonságok ezek, viszont pont az ilyenek miatt lesz a játék más, mint a többi, egy kaptafára építő Battle Royal cím.
Free to Play játék létére az Apex Legends nemcsak köröket ver látványban sok vetélytársára, de még azt sem mondanám, hogy egy „fúziós erőmű” kellene a játék futtatásához. Optimalizálás szempontjából sok játékfejlesztő példát vehetne erről a programról.
Mikrotranzakciók természetesen itt is megtalálhatóak (ki várt volna mást az EA-től, de komolyan?? ), de csak és kizárólag kozmetikai cuccokat vásárolhatunk. Mind a karakterek, mind a fegyverek testre szabhatóak, és a sokak által gyűlölt loot-boxok is megtalálhatóak a játékban, mégsem érzem azt, hogy rá lennék kényszeríve a vásárlásukra.
Nincsen rózsa tövis nélkül, ezért a végére hagytam azt a néhány negatívumot, ami kicsit belerondít az összképbe. A Battle Royalok gyakori, visszatérő problémája, hogy teljes mértékben a loot-ra vagyunk utalva.
Tehát ha éppen nincs nálunk semmilyen épkézláb fegyver, akkor lényegében letolt gatyában várhatjuk a végzetünket. Az Apexben a gyorsabb közlekedésnek köszönhetően ez kevésbé súlyos probléma, viszont a játék eléggé takarékosan bánik a lőszerekkel, így könnyen előfordulhat, hogy egy hevesebb tűzharc közben az összes töltényünket ellőjük, vagy éppen a kedvenc fegyverünkhez nem találunk megfelelő utánpótlást. Lehet hogy ez csak szőrszálhasogatásnak tűnik, nekem mégis egy kicsit szúrja a szememet.
De szerencsére ez a legnagyobb gondom jelenleg a játékkal. Ebből is látszik hogy a készítők tényleg szívvel, lélekkel készítették, és tudták hogy mit akarnak majd végül a közönség elé tárni.
A fenti hibákkal együttvéve azt kell hogy mondjam, a Respawn egy elképesztően élvezetes játékot rakott le nekünk az asztalra. A különféle karakterek a képességeikkel alaposan feldobják a zsáner állóvizét, a remekül összerakott ping rendszer pedig a kötelező háromfős csapatfelállással karöltve a minél hatékonyabb csapatmunkára ösztönöz minket.
Az idei év egyik nagy meglepetése számomra a játék, és bár nem vagyok a Battle Royal műfaj elkötelezett híve, azt kell hogy mondjam, mindenképpen próbáljátok ki. Mivel ingyenes, pénzetekbe nem kerül. Emellett hosszú órákra képes lekötni az embert. Úgy érzem, bőven van benne tartalom, és lehetőség, úgyhogy én a jövőben biztosan visszatérek még pár körre. Ki tudja, talán még egy Győzelem is összejön egyszer majd..