A konzolháború következő felvonása

Mire is számíthatunk most, a next-gen konzolok eljövetelével?

148315-games-vs-xbox-series-x-vs-ps5-image1-z35tjyic4h.jpg

A tavalyi év nem csak a koronavírus miatt lesz számunkra emlékezetes utólag, játékosként is meg fogjuk „emlegetni” 2020-at, hiszen idén novemberben érkeztek meg a nappalikba a legfrissebb Xbox és PlayStation „játékgépek”.

Ennek kapcsán úgy gondoltam, kicsit körbejárom a témát mind technikai, mind játékos oldalról, hogy milyen újdonságokra is számíthatunk a két, örökké rivalizáló "óriástól" a következő generációban.

Kezdjük is egy rövid, hardveres bevezetéssel.

Mind a PlayStation 5, mind az Xbox Seriex X/S gépek AMD alapokra épültek : A PS5-ben egy nyolcmagos, 3,5 gigahertzen „ketyegő” Zen 2, míg a Seriex X –ben szintén egy nyolcmagos, kicsit magasabb órajelű, 3,8 gigahertzes AMD proci dolgozik.

Mindkét gép 16 GB GGDR6 –os belső memóriával érkezik, a grafikus chip a Sony gépénél egy hajszálnyival visszafogottabb, az Xbox 1,825 GHz-es GPU-ja, 52 db CU-ja helyett itt 36 db „feldolgozó egységet” kapunk, igaz kicsit magasabb, 2,23 gigahertzes órajellel.

A Series X „kistestvére”, az S már jóval szerényebb képességekkel rendelkezik, hiszen „csak” egy 3,6GHz-es Zen-2-es „mag”, egy 1,565GHz-es grafikus proci, 20 db „dolgos” compute unit-al és egy 10 GB-os GDDR6-os memória modul került a kisebbik Xbox-ba.

Ami viszont kifejezetten előrelépés mind a három gépben egyaránt, az az SSD, mint villámgyors háttértár megjelenése. A Sony oldaláról egy 825 gigabájtos, míg a Microsoft-nál egy 1 terabájtos / 512 gigabájtos „példányra” pakolgathatjuk majd a játékainkat.

Az ördög most is a részletekben rejlik, hiszen a PS4 50-100MB/s –es adatátvitelével szemben most már másodpercenként 5,5 gigabájtot tud majd mozgatni a PS5 egyszerre, szemben az Xbox 2,4 GB/s sebességével.

ps5_xbox_v2.jpg

Persze mindez szép és jó így leírva, de mégis mire is számíthatunk a gyakorlatban?

A Microsoft-nál már elég régóta megfigyelhető tendencia, hogy ők egyfajta szolgáltatásként tekintenek az aktuális gépükre, és elsősorban nem az exkluzív címekkel próbálják meg becsalogatni a vásárlókat. Tökéletes példa erre az Xbox Game Pass, ami egyfajta videójátékos Netflix-ként több 100 játékot kínál nekünk egy fix havidíjért cserébe.

Sőt, a Microsoft-os srácok annyira komolyan gondolták ezt a "játssz bárhol, bármilyen eszközön" dolgot, hogy egy vezeték nélküli kontroller, egy legalább Android 6.-os verziójú okostelefon és egy Ultimate előfizetés birtokában már telefonon is élvezhetjük a Game Pass teljes kínálatát. Nem szeretnék gonoszkodni, de talán így próbálják meg az exkluzív címek hiányát valamilyen szinten "orvosolni".

Gyakori, visszatérő kritika ugyanis a Microsoft kapcsán az, hogy lassan egy kezünkön meg tudjuk számolni a csak és kizárólag náluk elérhető játékokat.

Az olyan „klasszikus” szériák, mint a Forza, a Gears of War sorozatok, vagy a legfrissebb epizódjával kicsit késő Halo mellett én úgy látom, hogy a cég az exkluzív címek készítése helyett inkább a kisebb, ígéretesnek tűnő fejlesztőstúdiók felvásárlásában látja a jövőt.

hellblade.jpg

Ezt a trendet támasztja alá a nagysikerű skandináv pokoljárás, a Hellblade: Senua's Sacrifice készítőinek, a Ninja Theory stúdiójának a megvétele, de említhetném még az előző generáció zombis-lövöldéjének, a State of Decay 2-őt jegyző Undead Labs stúdió csatlakozását is a Microsoft csoportjához.

Az igazi nagy durranás számomra mégsem ez volt, hanem a ZeniMax felvásárlása még tavaly, szeptember végén.

Azáltal, hogy sikerült megszerezniük a Bethesda Softworks anyacégét, a The Elder Scrolls, Fallout, Wolfenstein, DOOM, Dishonored, Prey, és Quake szériák, sőt a készülő Starfield, Ghostwire: Tokyo és Deathloop játékok is az Xbox istállójába „kerültek”.

Amit még fontos megjegyezni, hogy a ZeniMax portfóliójába tartozó játékok azonnal, már a megjelenés napján bekerülnek majd az Xbox Game Pass kínálatába, konzolon és PC-n egyaránt, ami „exkluzivitás” tekintetében korántsem egy elhanyagolható fegyvertény. Talán így ezeknek a "nagy neveknek" a rajongóit is meg tudja majd nyerni magának a Microsoft , hiszen így már a megjelenés napján játszhatnak majd ezekkel a címekkel. 

xboxbethesda.jpg

 Ezzel szemben a másik oldalon, a Sony részéről továbbra is a „filmszerű” játékélményen, az egyedülálló történeteken lesz a hangsúly, amik csak és kizárólag náluk, az ő gépükön lesznek majd csak hosszú ideig „elérhetőek”.

1591625310_get-some-of-the-best-ps4-exclusives-for-less-than-1200x675.jpg

Az előző generáció sikercímei, mint pl. Kratos és Atreus közös kalandja, az „új” God of War, a Guerrilla Games poszt-apokaliptikus third-person shootere, a Horizon Zero Dawn, vagy éppen a PlayStation 4 egyik zárócíme, a középkori, feudális Japánban játszódó Ghost of Tsushima az új konzolon is tiszteletüket fogják majd tenni, a folytatások már javában készülnek. 

De említhetném még a Naughty Dog poszt-apokaliptikus, világvége-drámáját, a The Last of Us Part 2 –t, ami nemcsak hogy méltó lezárása volt egy korszaknak, de megmutatta azt is, hogy mire is számíthatunk tőlük történetmesélés, narratíva és játékmenet szempontjából a jövőben.

the_last_of_us_part_2_naughty_dog_playstation_4.png

Jól látható tehát, hogy a Sony az előző generációban már kitaposott ösvényen szeretne továbbhaladni, és olyan játékbeli élményt, minőségi szórakozást próbálnak nekünk nyújtani, ami csak és kizárólag náluk lesz "elérhető" hosszú évekig. Én úgy látom, hogy a PlayStation 5-el ez még hatványozottabban elő fog jönni, hiszen hardveresen sikerült egy komoly lépést megtenni előre, végre ténylegesen érezhetőek a technikai különbségek az előző generáció gépeihez képest.

Érdekes, hogy a fejlesztők szerint is észrevehető a technológiai előrelépés, a villámgyors SSD előnyeit hozták fel példaként, úgy gondolom, ez teljesen új távlatokat nyit majd meg a számukra, hiszen ezáltal kevésbé lesznek úgymond hardveresen, technikailag bekorlátozva. Kérdés persze, hogy ezt mennyire tudják majd kihasználni az egyes fejlesztőstúdiók, mennyire tudnak majd "élni" az új generáció adta lehetőségekkel.

Remek példa erre a nemrég megjelent Spider-Man spin-off, a Spider-Man : Miles Morales, ami tökéletesen prezentálja nekünk mindazt, hogy mire is számíthatunk egy új kor „hajnalán”. Nulla, vagy elenyésző töltési idő, „álleejtős” részletességű grafika, az előző generációhoz viszonyítva sokkal folyamatosabb, „fluidabb” játékmenet, a megszokott Sony „minőségben” tálalva.

Ha gonosz lennék, azt mondanám, hogy végre nem csak „marketingfogás” a gyakran emlegetett 60 FPS, végre valósággá vált konzolon is az a fajta játékélmény, amit PC-n már évek óta megszokhattunk.

Az új hardvereknek köszönhetően pedig nem szakítják majd meg a játék „menetét” a töltőképernyők folyamatos bámulása, a jövőben érkező Xbox vagy PlayStation játékok teljesen új szintre fogják majd emelni az eddig megszokott élményt.

Az új "irányvonal" szerintem mindkét cég gépeinél már most kezd körvonalazódni. Filmes analógiával élve, a Microsoft oldaláról a korábban említett Netflix-es példát tudom felhozni, egyfajta streaming platformként több 100 remek játékból tudunk majd "szemezni". Ezzel szemben ott a Sony, akik inkább a "mozis" élményt szeretnék megvalósítani, ők inkább a kevesebb, de kiemelkedőbb alkotásokban látják a konzoljuk jövőjét.

Ki fogja vajon nyerni a konzolháború legújabb felvonását? Most még korai lenne megmondani, viszont azt kell hogy mondjam, mi, játékosok csak profitálni fogunk ebből a küzdelemből, és ki merem jelenteni, hogy a legújabb generáció is remek játékokkal fog majd minket "megörvendeztetni" a jövőben.